Marijke Knol coaching | Van een master-opleiding word je geen betere docent
15573
post-template-default,single,single-post,postid-15573,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Van een master-opleiding word je geen betere docent

Het Rijk heeft 50 miljoen euro uitgetrokken om docenten beter op te leiden. De eisen van de lerarenopleidingen zijn flink opgeschroefd en Pabo-studenten moeten een reken- en taaltoets halen voor ze worden toegelaten. Ook moeten meer docenten een Master-opleiding hebben. De Volkskrant heeft uitgezocht of een leerling daar beter van wordt? Het oordeel is hard: Hogere cognitieve vaardigheden maken geen verschil. Leerlingen gaan er niet beter van leren.

Wat wel veel uitmaakt: sociale vaardigheden. Docenten die beschikken over goede sociale vaardigheden zijn betere leerkrachten. Uit onderzoek blijkt dat die vaardigheden te trainen zijn: feedback van collega’s of een externe coach helpen docenten aantoonbaar beter te worden, schrijft het Centraal Planbureau (CPB)

Bron: De Volkskrant