Marijke Knol coaching | Leraar, laat je ego thuis
15644
post-template-default,single,single-post,postid-15644,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Leraar, laat je ego thuis

Soms jeuken mijn handen. Bij het zien van Dream School (op woensdagavond NPO3) schiet ik in allerlei emoties. Van diep verdriet om al het leed van deze jonge mensen tot grote ergernis bij het zien van reacties van tijdelijke BN-docenten. Sommigen vervullen hun rol met verve en zouden altijd voor de klas moeten staan, maar anderen hebben echt veel moeite met dit vak. Geen wonder. Geen vak zo moeilijk als het leraarschap. Daarom is het ook zo goed om je niet alleen inhoudelijk bij te scholen, maar ook didactisch.

Ik heb met grote verbazing gekeken naar geschiedenisdocent Maarten van Rossem die zich erop laat voorstaan dat hij docent is. Weliswaar voor universitair studenten, maar ook dan gelden er basisregels voor een docent, lijkt me zo. Want waarom niet als gastheer voor een groep staan? Een belangrijke rol voor de docent, gastvrij zijn en iedereen een welkom gevoel geven. Zo creëer je een prettige leeromgeving. Besteed aandacht aan je klas, dat biedt rust in de klas.

Ook belangrijk: vertoont één van je leerlingen of studenten negatief gedrag: negeer het en spreek hem of haar er na de les op aan. Je maakt je eigen klaslokaal onveilig door elke keer te waarschuwen, een leerling te kleineren of buitenspel te zetten. Andere leerlingen voelen zich dan ook niet langer prettig en dat is funest voor het leerklimaat. Een docent die een natuurlijk overwicht heeft, inhoudelijk boven de materie staat en vooral in staat is zijn ego thuis te laten, heeft een streepje voor.

Dat ego thuislaten is in mijn beleving misschien wel het belangrijkste dat een docent moet doen. Lesgeven draait niet om de docent. Het draait om de leerlingen in je klas. En om kijken wat zij nodig hebben om het beste uit zichzelf is te halen. Natuurlijk zijn er allemaal voorwaarden en regels die jij belangrijk vindt en die jij nodig hebt om les te geven. Maar als je kijkt wat je leerlingen nodig hebben, doen die regels en voorwaarden er misschien helemaal niet zoveel toe. Tijdens een goede, intensieve les is vooral de leerling hard aan het werk. En die ene die afhaakt en dwarsligt, spreek je na de les wel weer.